Iklan Terkait

Selasa, 14 Juli 2015

Indonesia Dukung Kesepakatan Program Nuklir Iran



Indonesia Dukung Kesepakatan Program Nuklir Iran








REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA - Kerajaan Indonesia menyambut baik perjanjian baru program nuklear Iran yang telah berjaya dicapai pada 14 Julai 2015 di Vienna, Austria, antara Iran dan negara-negara anggota P5 + 1.
Dalam keterangan akhbar dari Kementerian Luar Negeri yang diterima di Jakarta, Rabu, disebutkan bahawa Iran dan negara-negara anggota P5 + 1 (Amerika Syarikat, Inggeris, Perancis, Rusia, China, dan Jerman), telah berjaya mencapai kesepakatan Pelan Tindakan Komprehensif Bersama ( joint Comprehensive Plan of Action / JCPOA) program nuklear Iran.
Dengan perjanjian tersebut, Iran akan membangunkan program nuklearnya yang semata-mata bertujuan bagi penggunaan tenaga nuklear untuk tujuan damai, sebagai ganjaran bagi pemansuhan sekatan ekonomi dan kewangan terhadap Iran.
Kerajaan Indonesia menilai baik perjanjian yang merupakan capaian sejarah yang mengakhiri kebuntuan rundingan program nuklear Iran selama 12 tahun sejak bermula pada tahun 2003. Perjanjian itu juga diharapkan dapat menegaskan kembali hak setiap negara dalam memanfaatkan tenaga nuklear untuk tujuan damai sebagaimana yang dijamin oleh Perjanjian Pengawalan Nuklear (NPT ).
Melalui perjanjian baru program nuklear Iran itu, kerajaan Indonesia berharap dapat tercipta situasi yang kondusif untuk membantu mencari penyelesaian terhadap konflik dan krisis di Timur Tengah.
"Tercapainya perjanjian tersebut sekali lagi merupakan bukti keberkesanan pemecahan masalah melalui cara damai yang selaras dengan kedudukan Indonesia selama ini, yang senantiasa mengedepankan jalur diplomasi dan dialog dalam penyelesaian masalah program nuklear Iran," kata kenyataan rasmi dari Kemlu RI.

Seterusnya, kerajaan Indonesia mengimbau pihak-pihak yang berkaitan dapat tetap meneruskan pendekatan yang konstruktif dalam melaksanakan perjanjian tersebut. Presiden Iran Hassan Rouhani mengatakan bahawa perjanjian nuklear yang dicapai dengan negara-negara kuasa dunia akan membuka "cakrawala baru" masa "krisis yang tidak perlu itu" telah diselesaikan.
Dalam mesej di akaun Twitter-nya, Rouhani mengatakan bahawa pembicaraan yang berjaya itu telah menunjukkan "usaha konstruktif bersama". "Jadi, sekarang boleh fokus pada cabaran bersama," katanya.
Ia juga menyinggung pelampau Sunni dari kumpulan Negara Islam, yang dari ibu pejabat mereka di Iraq dan Syria melancarkan serangan terhadap kumpulan Syiah dan Barat di seluruh dunia. Kicauan Presiden Rouhani itu muncul tidak lama selepas Menteri Luar Negeri Iran Mohammad Javad Zarif mengumumkan pada ceramah di Vienna bahawa Iran dan negara-negara 5P + 1 sedia memulakan babak baru harapan.
Sejak pemilihannya pada tahun 2013, Rouhani telah berupaya mengakhiri kebuntuan 13 tahun dengan kerajaan Barat atas program nuklear Iran yang kontroversi dan sekatan yang telah melumpuhkan ekonomi Iran. Iran selalu membantah kecurigaan Barat yang menganggap negara itu telah berusaha membangunkan program nuklear untuk membuat bom atom.


Pasar Tambun Online
Pasar Tambun Online Updated at:
Comments
0 Comments

Tidak ada komentar:

Posting Komentar